Gruodžio mėnuo - gerumo mėnuo! Visą gruodžio mėnesį 2% nuo kiekvieno užsakymo skirsime paramai - sausį paremsime senelius bei sunkiau gyvenančias šeimas. Užsakyti ir paremti

Kas yra Vitaminas D3?

Nors ir vadinama vitaminu, vitamino D aktyvioji forma (cholekalciferolis) iš tiesų yra labai svarbų vaidmenį organizme vaidinantis hormonas, kurio reikia 3000 įvairių organizmo procesų. Cholekalciferoliai yra riebaluose tirpūs panašios struktūros bioaktyvūs prohormonai – cholekalciferolis (vitaminas D3) ir ergokalciferolis (vitaminas D2).

Vitaminas D3 mūsų organizme išsaugomas kartu su gyvuliniais produktais, kurie iš plonosios žarnos pasisavinami pasyvios difuzijos būdu. Įsisavintas vitaminas D juda į kepenis, kur gaminamas 25-hidroksicholekalciferolis – vitamino D forma kraujyje, pagal kurią galima nustatyti vitamino D kiekį organizme. Odą veikiant UV spinduliams, arba, kitaip tariant, saulei, iš 7-dehidrocholesterolio gaminamas cholekalciferolis, kuris taip pat patenka į kepenis. Inkstuose 25-hidroksikollikaliferolis virsta kalcitrioliu, o tai – hormonas.

Iš kokių šaltinių gaunamas vitaminas D?

Vitaminas D atsiranda organizme per odą veikiant saulei, t.y. ultravioletiniams spinduliams (UVB). Lietuvoje saulė kaip vitamino D šaltinis pasiekiama tik gegužės – rugpjūčio mėnesiais, dėl to nuo rugsėjo iki gegužės tikrai reikia rasti papildomą vitamino D šaltinį. Kaip maisto papildą tinka vartoti vitaminą D3, kuris yra labiausiai mėgstama ir stipriausia vitamino D forma. Su maistu gaunamas tik ribotas vitamino D kiekis. Pagrindiniai natūralūs vitamino D šaltiniai: žuvų taukai, kiaušinio trynys, sviestas, kepenys ir mielės. Vitamino D yra ir kai kuriuose dirbtinai vitaminu papildytuose maisto produktuose, pvz., piene, jogurte, tačiau jo kiekis šiuo atveju yra ypač nedidelis.

Koks vitamino D vaidmuo organizme?

Vitaminas D svarbus:

  • reguliuojant kalcio ir fosforo apykaitą, jis užtikrina stiprius kaulus ir dantis,
  • imuninės sistemos veiklai, didina atsparumą infekcijoms (visos ligos rodo uždegimą organizme)
  • palaikant normalią medžiagų apykaitą, širdies veiklą, stabilią nervų sistemą ir kraujospūdį,
  •  raumenų, įskaitant širdies raumenį, veiklai.

Uždegimų, cholesterolio ir vitamino D tarpusavio ryšys

Dažniausiai uždegimą sukelia stresas, įtampa ir pervargimas. Kilus uždegimui, organizmas informuoja, kad pavargusiam organizmui reikia poilsio ir ramybės, o imuninė sistema stoja į kovą už organizmo vidinės aplinkos balansą. Cholesterolis yra svarbiausia organizmo priešuždegiminė medžiaga, kurią kepenys intensyviai gamina tiek psichinės, tiek fizinės įtampos atveju. Iš cholesterolio organizmas gamina visus priešuždegiminius hormonus, kurių reikia organizmui apsaugoti, įskaitant vitaminą D3. Dėl vitamino D3 trūkumo organizme padidėja cholesterolio, kad šis sustiprintų vitamino D3 sintezę, siekdamas numalšinti uždegimus, kiekis.

Kam būdinga didžiausia vitamino trūkumo rizika?

Žmonės, kurie dėl sveikatos ar kitų priežasčių mažai juda lauke ir negauna tiesioginių saulės spindulių, patiria didžiausią vitamino D trūkumo riziką. Tai būdinga ir sėdimą gyvenimo būdą gyvenantiems, pagyvenusiems ir judėjimo negalią turintiems žmonėms. Svarbu žinoti, kad organizmo galimybės gaminti vitaminą D labai sumažėja didėjant amžiui.

Kokias ligas gali sukelti vitamino D3 trūkumas?

  • kaulų retėjimą (pvz., osteoporozę, rachitą, skeleto deformaciją),
  •  dantų kaulų susilpnėjimą (ėduonį),
  • raumenų (įskaitant širdies raumenį) funkcijos sutrikimą (pvz., raumeninio korseto silpnumą, raumenų mėšlungį, sustingimą ir skausmą),
  • ligas, turinčias skirtingą autoimuninę genezę: 1 tipo diabetą ir išsėtinę sklerozę,
  • postmenopauzę (pvz., ankstyvąjį pereinamąjį amžių),
  • su maistinių medžiagų įsisavinimu organizme susijusius sutrikimus.

Svarbu žinoti!

  • Vitaminas D tirpsta riebaluose, todėl geriau absorbuojamas organizme, kai ištirpinamas aliejuje. „Ecosh“ vitaminas D3, arba cholekalciferolis, išgaunamas iš avių vilnos lanolino ir ištirpinamas malonaus skonio kokosų aliejuje, alyvuogių arba kanapių sėklų aliejuje, kuriame yra omega-3 ir omega-6 riebalų rūgščių. Pastarasis aliejus pagamintas iš švarioje Estijos gamtoje išaugintos žaliavos.
  • Svarbu žinoti, kad apsauginio kremo nuo saulės naudojimas trukdo vitamino D sintezei odoje.
  • Įdomus faktas, kad be apsauginio kremo saulėje oda vitaminą D gamina tik pirmąsias 15–20 minučių, tada oda pradeda rusti ir vitaminas D baigiamas gaminti. Per tą laiką į organizmą absorbuojama apie 15–20.000 TV (375–500 mcg) vitamino D, o jei saulės pakanka, normalus vitamino D kiekis kraujyje yra 150–230 nmol/l.
  • Iš saulėtų šalių atvykus žiemą į Lietuvą, vitamino D lygis kraujyje išlieka stabilus tik 3–4 savaites.

Vitamino D3 trūkumą patiria dauguma Lietuvos žmonių.

Kaip sužinoti, ar man trūksta vitamino D?

SVARBU! Vitamino D kiekį galima ištirti pas šeimos gydytoją ar bet kurioje poliklinikoje. Vitamino D kiekį galima išmatuoti ir privačiose laboratorijose, pavyzdžiui, Antėja.
Vitamino D kiekis kraujyje turėtų būti nuo 75 nmol/l iki 175 nmol/l. Toks jo lygis turėtų būti užtikrinamas ištisus metus.

Kokiais vienetais matuojamas vitamino D kiekis kraujyje?

Vitamino D kiekis kraujyje matuojamas nmol/l, arba nanomoliais litrui.

Vitaminas D3 ir rekomenduojamos vartojimo dozės?

Europos maisto saugos tarnyba (EFSA) nustatė, kad saugi rekomenduojama dozė vaikams nuo 1 iki 10 metų yra 2000 TV (50 μg), o kūdikiai turėtų gauti ne daugiau kaip 1000 TV (25 μg) kasdien. 4000 TV (100 μg) vitamino D per dieną yra saugi maksimali dozė suaugusiesiems ir vaikams nuo 11 metų. Tokia pati dozė saugi ir nėščioms bei maitinančioms krūtimi moterims.

Ką reiškia prie vitamino D3 nurodytas vienetas IU (arba TV), mcg arba µg?

IU (lietuviškai TV)– tai tarptautiniu mastu nustatytas biologiškai aktyvios medžiagos kiekis medžiagoje (pvz., maisto papilde), kurios stiprumas išreiškiamas šiais vienetais:

IU (International Unit) – TV (Tarptautiniai vienetai),

mcg arba µg (mikrogramai).

SVARBU! Mikrogramų (mcg) it Internation Units (IU) tarpusavio santykis apskaičiuojamas:

1 mcg (arba µg) = 40 IU
Pavyzdžiui: 25 mcg x 40 = 1000 IU vitamino D3

Kokį vitaminą D reiktų vartoti?

Jeigu organizme trūksta vitamino D3, rekomenduojame vartoti Vitaminą D3 su ekologiškų kanapių sėklų miltais 4000 IU

Vitaminas D3 ir jo perdozavimas?

Vitamino D perdozuoti būnant saulėje negalima, nes organizmas turi veiksmingą vitamino D sintezei iš poodinio cholesterolio reguliavimo mechanizmą. Vitamino D perdozavimo intoksikacijos simptomai gali atsirasti visų pirma tuomet, jei ilgą laiką vartojami ypač dideli kiekiai šio maisto papildo, mažiems vaikams jie pasireiškia jau vartojant kasdien 45 μg (1800 IU); kasdienis 250–1000 μg (10.000–40.000 IU) kiekis suaugusiems yra nuodingas.

Vitamino D perdozavimas gali sukelti anoreksiją, svorio kritimą, poliuriją ir širdies ritmo sutrikimus. Rimtesnė pasekmė yra kalcio nusėdimas minkštuosiuose audiniuose, sukeliantis negrįžtamus inkstų, širdies ir kraujagyslių sistemos pažeidimus.

 

Šaltiniai:

  1. https://lt.wikipedia.org/wiki/Vitaminas_D
  2. http://www.poliklinika.lt/media/11837/vitamino-d-vartojimas-pacientams-pdf.pdf

Parašykite komentarą

Uždaryti meniu
×

Krepšelis