ECOSH Gerumo mėnuo! Jau trečius metus nuo visų gruodžio užsakymų 2% skirsime paramai! El.parduotuvė

Faktai apie biotiną

Biotinas – ląstelių veiklai svarbus B grupės vitaminas. Tirpus vandenyje, randamas maisto produktuose. Dalyvauja kaip kofaktorius daugelyje biocheminių vyksmų. Organizme “sandėliuojamas” kepenyse [1]. Tam, kad biotinas būtų įsisavintas, turi gerai funkcionuoti plonasis žarnynas, inkstai, kepenys [2]. Yra atlikta studijų, kurių metu vertinta biotino koncentracija skirtingų žmonių organizmuose ir pastebėta, kad biotino trūkumui jautresnės reprodukcinio amžiaus moterys, nes trūkstant šio vitamino gali sutrikti embriono bei vaisiaus augimas, o tai svarbu nėštumo metu [3].

Vartojimas

Normalų ir įvairų maistą valgantys žmonės nepatiria biotino deficito, nes gauna jo pakankamai su maistu [4]. Kūdikiams rekomenduojama 5 mikrogramai biotino, kai tuo tarpu vaikui augant poreikis sparčiai didėja: nėštumo metu biotino reikia 30 mikrogramų per dieną, o žindymo metu – 35 mikrogramų [1]. Biotino trūkumas pasireiškia silpnais slenkančiais plaukais, paraudimais aplink nosį, burną, išangę, nagų pakitimais. Sunkesniais biotino trūkumo atvejais gali pasireikšti hipotonija (raumenų silpnumas) ir neurologiniai sutrikimai [5].

Biotino trūkumas pasireiškia silpnais slenkančiais plaukais, paraudimais aplink nosį, burną, išangę, nagų pakitimais.

Literatūroje nurodoma, kad biotino papildų nereiktų vartoti nuolat ir kasdien. Biotinas rekomenduojamas tada, kai pasireiškia jo trūkumo simptomai. Perdozuoti biotino taip pat sunku, nes tai yra vandenyje tirpus vitaminas, todėl jei susiduriate su plaukų, odos, nagų problemomis – galite išbandyti biotino kursą ir pastebėti efektą. Tačiau po kiekvienos pakuotės rekomenduojama daryti pertrauką ir nepaversti biotino varojimo rutininiu [6].

biotinas

Rizikos grupės

JAV maisto ir vaistų administracija teigia, kad biotinas gali būti vartojamas nėštumo ir žindymo laikotarpiu, nes šioms moterims didesnė rizika negauti pakankamai biotino su maistu. Nurodoma dozė nuo 5 iki 35 mikrogramų per dieną [1]. Atliktas tyrimas, kurio metu bandyta išsiaiškinti, kaip kinta biotino koncentracija organizme nėštumo ir žindymo laikotarpiu. Duomenys atskleidė reikšmingus biotinio metabolizmo pokyčius. Svarstoma, kad galbūt vartojant įprastą maistą, gali būti sunku užtikrinti biotino poreikį reprodukcinio amžiaus moterims [7]. Taip pat ir esant rizikos veiksnių, pavyzdžiui, rūkant. Pastebėta, kad tiek nėštumas, tiek toks žalingas įprotis kaip rūkymas, padidina biotino metabolizavimą ir tuo metu organizmas reikalauja didesnių biotino kiekių [8].

Biotino ir laboratorinių tyrimų sąveika

Svarbu paminėti, kad biotinas, vartojamas kaip maisto papildas, gali reikšmingai iškreipti kai kuriuos laboratorinius kraujo tyrimus, pavyzdžiui, troponiną, kuris tiriamas įtariant širdies pažaidą ar miokardo infarktą. Nors savaime aišku, kad vartojant papildus reiktų pasitarti su savo gydytoju, informuoti jį ir pasiteirauti, ar papildai suderinami su paciento vartojamais kitais vaistais/atliekamais tyrimais – daugelis žmonių pamiršta, kad maisto papildas taip pat yra veiklus vaistinis preparatas. Todėl jei turite problemų su širdies ir/ar kraujagyslių sistemos sutrikimais ir vartojate biotiną, – būtinai informuokite apie tai savo gydytoją [9].

Rūkantiems

Yra žinoma, kad rūkymas stipriai blogina odos kokybę ir kenkia jos grožiui. Mokslininkai kalba, kad tabakas yra toksiškas ląstelėms ir pakeičia biofizinius odos parametrus. Pakitimai stebimi tiek epidermyje (viršutiniame odos sluoksnyje), tiek pačioje dermoje (tikrojoje odoje, esančioje giliau), taip pat pažeidžiama nazolabialinių raukšlių oda (nosies ir lūpų raukšlės) [10].
JAV atliktas tyrimas, kuriame buvo lyginta biotino ekskrecija (kiek organizmas jo pašalina su šlapimu) rūkantiems ir nerūkantiems asmenims. Skirtumas tarp tiriamųjų grupių buvo apie 30 proc. Taip pat stebėta didesnė ir kitų metabolitų koncentracija tiriamųjų šlapime, todėl mokslininkai priėjo išvados, kad šitų žmonių audiniuose biotino yra mažiau. Iškelta hipotezė, kad rūkančių moterų organizmuose galimas biotino trūkumas, kas sąlygoja ne tik odos pokyčius, bet ir apsigimimų riziką nėštumo metu [11].

Iškelta hipotezė, kad rūkančių moterų organizmuose galimas biotino trūkumas, kas sąlygoja ne tik odos pokyčius, bet ir apsigimimų riziką nėštumo metu [11].

Plaukų būklei

 Žinoma, kad keratinas – pagrindinis baltymas, reikalingas plaukams, odai ir nagams. Pastebėta, kad biotinas gerina paties keratino struktūrą organizme. Mokslo pasaulyje nesutariama, ar biotinas vienas gali įtakoti plaukų būklę, tačiau tyrimai, kurie atlikti vartojant papildus su biotinu, įrodo veiksmingumą. 2015 m. buvo atliktas dvigubai aklas ir placebo kontroliuojamas tyrimas, kurio metu moterys vartojo papildus (biotinas, cinkas, kai kurie augaliniai preparatai) arba placebo 90 dienų. Po šio laikotarpio vertinant plaukų išslinkimo zonas pastebėtas teigiamas efektas toms, kurios vartojo maisto papildus su biotinu ir kitais ingredientais [12].

Kiti tyrėjai teigia, kad biotinas tinkamas esant įgimtoms būklėms, tokioms kaip trapūs nagai ar nepaklusniems plaukams, kuriuos itin sunku iššukuoti (angl. uncombable hair syndrome). Tačiau dar trūksta patvirtinančių duomenų dėl sveikų, šių sutrikimų neturinčių žmonių, nuolatinio biotino vartojimo tikslingumo [13].

Staripsnis paruoštas gydytojos.

Literatūra:

  1. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Biotin-HealthProfessional/
  2. W. Polyak, A. Chapman-Smith, in Encyclopedia of Biological Chemistry (Second Edition), 2013
  3. Said HM. Biotin: biochemical, physiological and clinical aspects. Subcell Biochem. 2012;56:1-19. doi: 10.1007/978-94-007-2199-9_1. PMID: 22116691. (JAV)
  4. Mock DM. Biotin. In: Coates PM, Betz JM, Blackman MR, et al., eds. Encyclopedia of Dietary Supplements. 2nd ed. London and New York: Informa Healthcare; 2010:43-51.
  5. Zempleni J, Wijeratne SSK, Kuroishi T. Biotin. In: Erdman JW, Macdonald IA, Zeisel SH, eds. Present Knowledge in Nutrition. 10th ed. Washington, DC: Wiley-Blackwell; 2012:359-74.
  6. Bistas KG, Tadi P. Biotin. [Updated 2021 Sep 29]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554493/ (Amerika)
  7. Perry CA, West AA, Gayle A, et al. Pregnancy and lactation alter biomarkers of biotin metabolism in women consuming a controlled diet. J Nutr. 2014;144(12):1977-1984. doi:10.3945/jn.114.194472 (JAV)
  8. Sealey WM, Teague AM, Stratton SL, Mock DM. Smoking accelerates biotin catabolism in women. Am J Clin Nutr. 2004 Oct;80(4):932-5.
  9. https://www.fda.gov/medical-devices/safety-communications/update-fda-warns-biotin-may-interfere-lab-tests-fda-safety-communication
  10. Yazdanparast T, Hassanzadeh H, Nasrollahi SA, et al. Cigarettes Smoking and Skin: A Comparison Study of the Biophysical Properties of Skin in Smokers and Non-Smokers. Tanaffos. 2019;18(2):163-168. (Iranas)
  11. Sealey WM, Teague AM, Stratton SL, Mock DM. Smoking accelerates biotin catabolism in women. Am J Clin Nutr. 2004 Oct;80(4):932-5. doi: 10.1093/ajcn/80.4.932. PMID: 15447901; PMCID: PMC1450014. (JAV)
  12. Glynis Ablon, „A 3-Month, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study Evaluating the Ability of an Extra-Strength Marine Protein Supplement to Promote Hair Growth and Decrease Shedding in Women with Self-Perceived Thinning Hair“, Dermatology Research and Practice, vol. 2015, Article ID 841570, 8 pages, 2015. https://doi.org/10.1155/2015/841570 (JAV)
  13. Patel DP, Swink SM, Castelo-Soccio L. A Review of the Use of Biotin for Hair Loss. Skin Appendage Disord. 2017;3(3):166-169. doi:10.1159/000462981 (JAV)

Parašykite komentarą

×

Krepšelis